18-08-14

Weekend 16-17/08: Die keer van Ooo en Aaaaletschgletsjer

Zaterdagochtend hadden we afgesproken met M., die ik nog kende van mijn Duitse lessen vijf jaar geleden. Hoewel we in Brussel nog geen 10km van elkaar woonden, spraken we elkaar eigenlijk enkel sporadisch eens online. Maar kijk, nu wij in Zürich wonen en hij naar hier kwam voor het EK atletiek, werd er dan toch afgesproken :-)

We gingen eerst nog kijken naar de finale van de marathon bij de vrouwen...


... en gingen daarna brunchen bij Bohemia, een gezellig, maar - naar mijn (Belgische) normen - vrij duur restaurant.


Op weg naar huis passeerde we langs deze etalagepop, die reclame moest maken voor ontharingen. En ligt het aan mij of krijgen jullie hier ook een bwekes-gevoel bij?


Bijna thuis spotten we nog deze reiger, die ik al verschillende keren tijdens mijn looptochtjes gezien had (hem of zijn vriendjes natuurlijk, zo goed herken ik ze nog niet), maar nog nooit had kunnen vastleggen op foto!


's Avonds weken we af van de Game of Thrones-verslaving die hier tegenwoordig heerst en gingen voor een herhaling van Ratatouille. Mét zelfgemaakte popcorn en dat is nog vrij gemakkelijk (zegt zij die vooral niks deed, behalve kijken hoe Johan de popcorn maakte ;-) Hoe dan ook, dat gaat hier nog gemaakt worden!


Zondag deden we eindelijk de wandeling richting Aletschgletsjer. De eerste keer kwam het er niet van door het slechte weer en de tweede keer geraakten we niet verder dan het tankstation, waarna ik met buikkrampen in mijn bed kroop. Derde keer, goede keer was hier dus wel van toepassing en man, het was het wachten meer dan waard!
't Was een supermooie dag, waardoor we de bergen fantastisch goed zagen liggen. En er waren wel wat bergen: de Matterhorn, de Weisshorn, de Aletschhorn, de Jungfrau, de Mönch... You name it and we've seen it ;-) En alsof al die bergenpracht nog niet genoeg was, was er dan natuurlijk ook nog de gletsjer zelf, de grootste gletsjer van de Alpen (enkele cijfertjes: een lengte van 23,6 km, 117,6 km² oppervlakte en een volume van 27 miljard ton ijs).
We namen de kabellift tot op de Fiescheralp en stapten vandaar naar de Bettmerhorn, waar de Unesco Höhenweg richting Eggishorn start. Heel leuke route trouwens, die Unesco-weg, want opnieuw een blauw-witje met dus wel wat klimmen en klauteren (ik heb een roeping als berggeit gemist, denk ik). Omdat we bovenop de Eggishorn niet meer zoveel tijd hadden om terug aan de Fiescheralp te geraken voor de laatste kabellift naar beneden (t.t.z. de laatste van de "normale" uren, daarna was het wachten tot die van rond 22h voor mensen die naar de zonsondergang waren gaan kijken), besloten we het liftje van de Eggishorn naar beneden te nemen. We hadden er ook wel al 5 uur wandelen opzitten en uiteindelijk hebben we van de geplande wandeling enkel een stuk afdaling geskipt, al het klimwerk deden we wel te voet en dat is toch het voornaamste he :-)
Maar genoeg gebabbel, foto's zeggen bij dit soort zaken altijd meer dan woorden, dus bij deze:

Zicht op Alphubel (de afgeplatte), Dom (de grote daarnaast), Matterhorn (de uitstekende piek daarnaast) en Weisshorn (de grote daarnaast)
Of ingezoomd met enkel de vier bovengenoemde bergen
Eerste blik op de Aletschgletsjer
Een beetje verder, waar je hem om de hoek ziet komen
Voor wie het hierboven niet doorhad, dit is dus de Matterhorn ;-)
Een blauw-witte route, dat geeft dan soms dit: goed doenbaar, maar niet echt een duidelijk pad (op de verftekens na uiteraard)
Ziet hoe schoon
Zicht terug richting Bettmerhorn
Met minimensjes in een machtig landschap
Een blauw-witte route is soms ook dit:
Of dit:
Fotogeniek steenmannetje
En soms verdwijnt zo'n route ook gewoon even in het schijnbare niets:
Aletschhorn met Aletschgletsjer
In de verte Mönch en Eiger
En daar kwam ze dan eindelijk om de hoek piepen: de Jungfrau. Ofte dus van links naar rechts: Aletschhorn, Jungfrau, Jungfraujoch, Mönch en Eiger, overgoten met een sausje van Aletschgletsjer


Even ingezoomd om te zien hoe dik zo'n gletsjer wel niet is (en dan is dit nog maar de rand)
Jungfraujoch
Matterhorn, met zijn kopje in de wolken
Aletschhorn
Jungfrau
Finsteraarhorn
Eiger
Mönch
Mooie patronen in het ijs
Op weg naar huis namen we dezelfde route als in het opgaan, maar stopten we wel even voor wat foto's.

Grimselpas
De machtig mooie Furkapas, die mij doet verlangen naar het moment waarop mijn fietsconditie terug voldoende zal zijn om hier naarboven te rijden
Dit is het soort weekenddagen dat een mens dus het gevoel geeft een week op reis te zijn geweest!

6 opmerkingen:

  1. De op één na mooiste plek in Zwitserland :-) En o je close ups van die bergen... Zucht... *heimwee*
    Je zag mijn verslagje van onze wandeling al op mijn reisblog (die via de Märjelesee, daar kan je dus heel erg dicht bij de gletsjer raken). Ik zou doodsangsten uitstaan op die blauwwitte route vrees ik :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En de mooiste plek in Zwitserland is dan...? Ik vermoed ergens waar je nog dichter bij de Jungfrau bent? ;-)
      Die wandeling via de Märjelesee gaan we zeker ook eens doen in de toekomst!
      Die blauwwitte route valt wel nog mee hoor, ik toon hier ook wel de "spannendste" punten (al maken die natuurlijk of je er over durft of niet). Als je ooit via de Bettmerhorn naar de Eggishorn wilt, ga je wel moeten he ;-)

      Verwijderen
    2. Dat heb je goed gegokt haha :) Wengen en daarboven Kleine Scheidegg en Männlichen. Komen binnenkort ook nog voorbij op de reisblog... daar waren we nl in week 2. En ik was er het liefst van al ook gebleven!

      Verwijderen
  2. Oh, in 2012 hebben we een week rond de Atletischgletsjer getrokken. Zo'n fijne vakantie! Achter ieder hoekje een ander uitzicht. Even wegdromen nadat ik per toeval hier ben terecht gekomen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom :-)
      Welke trekking hebben jullie toen gedaan? Tot nu toe hebben wij hier enkel nog maar dagwandelingen gedaan, maar zo'n meerdaagse trekt mij ook wel aan!

      Verwijderen
    2. Wij trokken een week lang op dagtocht vanuit het plaatsje Bettmeralp, waar we overnachtten op hotel. Ik weet niet of meerdaags iets voor ons zou zijn als het in een tentje of iets dergelijks zou zijn...

      Verwijderen